Brandul Romania


S-au incheiat inundatiile, sau mai bine zis nu mai reprezinta interes pentru public, cu criza ne-am obisnuit, pestii morti s-au strans si degeaba incearca astia sa ne sperie cu cod rosu de radiatii solare ca nu punem noi botu’ la niste ultraviolete ieftine dupa ce ne-am calit saptamana de saptamana la infrarosiile de sub cefele de porc sfarainde. Vorba ceea: suntem aici de 2000 de ani!

Pusi astfel la adapostul urgiilor naturale si guvernamentale putem de aproape o saptamana sa ne concentram pe o notiune mult mai sofisticata, brandul (!!) si nu orice fel de brand ci “brandul de tara”. Sunt convins ca o mare parte din cei 99% de manelisti care se zgaiesc la sticla isi pun intrebari de genul: “Cine a dat cu brandul si cine si-a furat-o? “,”De ce zic astia “brend” la brand?” si asa mai departe. Chiar si unii mai cititi pot cadea in capacana daca citesc ce spune DEX-ul despre brand si risca sa ajunga la aceleasi intrebari fundamentale de mai sus.

Dar, ca popor de origine latina jinduind la vestul salbatic si banos, cred ca ar fi mult mai cool sa ne focusam pe notiunea de brand pe care o cunoaste orice junior art director, copy-writer sau designer din agentiile de P.R. fara a fi nevoiti sa faca nici macar un  download sau search pe net pentru chestia asta.

In mod eronat toate media s-au aruncat la lupta crancena, care sa-i dea jos frunza Elenei Udrea ridicata la rang de Eva sperand ca ne vor arata astfel adevarul gol-golut, care straduindu-se sa traga perdeaua si sa acopere subiectul cu fel de fel de boarfe aflate la-ndemana de frica sa nu-si ia vreo scatoalca de la Adam care aflat sub impresia dilemei culegerii sau nu a fructului oprit s-a gandit ca cel mai bine e sa scuture marul si daca pica, pica daca nu, nu. Problema reala mi se pare ca nu este de fapt frunza, devenita acum celebra si care conform cumunicatelor de la Ministerul Turismului nu e nici macar frunza ( se pare ca a costat 95.000 de euroi pentru ca toata lumea crede ca e o frunza cand de fapt ea este un munte cu coamele inverzite pe langa care curge un raulet albastru!!!), ci faptul ca nu facem altceva decat sa perpetuam adevaratul brand de tara, Romania, cel pe care il purtam in noi si-l etalam inconstient ori de cate ori avem ocazia cu o lejeritate demna de invidiat.

Mai intai, ce este un brand? “Asocierea automata, puternica si persistenta dintre un produs sau serviciu (cu toate atributele aferente) oferite de o companie si un concept sau o experienta unica, in mintea clientilor acesteia”  zice un guru in branding de pe la noi, Stefan Liute. “Un brand de oras(regiune) – tara-  presupune o asociere a locului cu o imagine clara, cu putine cuvinte care sa produca acel declic mental pozitiv ce valorizeaza tot ceea ce este legat de acel loc.” – am gasit in alta parte pe net. Definitiile sunt clare si de bun simt.

Si realitatea ultimelor zile a confimat din plin ceea ce se spune in definitie. In ce tara se poate sa cheltui sute de mii de euro pentru o imagine luata de pe Internet cu cativa dolari? In ce tara se promoveza obiective turistice (multe cu un caracter turistic indoielnic dar nu asta ar fi problema ) fara a avea posibilitatea reala de a ajunge acolo in mod relaxat, de exemplu cu masina in maxim 2 ore?  In ce tara s-au cheltuit pe studii de fezabilitate cu privire la autostrazi echivalentul in bani al construirii unei autostrazi Bucuresti-Viena? In ce tara esti luat la palme de chelner daca nu-ti place mancarea? In ce tara m-am trezit azi-dimineata pe parbriz cu o punga de resturi de mancare aruncata din mers de idiotul ce rula in fata mea intr-un BMW cu numar de Bulgaria (inmatriculat la Ruse pe motiv de taxa de poluare)?

Toate cele de mai sus v-au dus imediat, conform definitiei, la o asociere clara cu locul unde se petrec: Romania.

Chiar filmul evenimentului de lansare se inscrie perfect in notiunea de a face  ceva “romaneste”. Poate comentariile mele nu sunt tocmai obiective dar de ce s-a facut lansarea la Shanghai cand majoritatea “turistilor” veniti din China in Carpathian Garden se opresc cu turismul la Dragonul Rosu unde vand “conversi” la 50 de lei duzina daca nu cumva itinerariul lor se termina cu o croaziera la valiza pe raul Colentina. Apoi toata povestea asta tipic romaneasca in care, daca tot s-au dat o caruta de bani, nu s-a putut realiza ceva original ci doar o copie de prost gust a ceea ce se gasea pe net. Apoi tot Nastase, Nadia si Hagi care printr-o ciudata coincidenta  sunt platiti de catre Ministerul Turismului sa promoveze tara ( oricum au facut-o benevol mult mai bine decat restul de 20 de milioane) desi reprezinta in acelasi timp si imaginea unei banci la care tanti Udrea are un credit de 3 milioane de euro de grija caruia nici nu mai doarme noaptea cand face pauza intre cele doua insarcinari de la turism si dezvoltare regionala. Apoi avionul plin cu  toti fomistii luati moca in excursie pe banii statului si care profitand de ocazie si-au umplut sarsanalele cu chinezarii mult peste imaginatia inginerilor de la Airbus. Apoi din nou scandalul in care ca de obicei se descopera ca licitatia a fost manarita si ca au fost descalificate toate firmele care erau mai bine clasate dec at cea care trebuia sa castige. Apoi muschi pe la teveuri si pareri din partea milioanelor de experti pe care ii avem in orice domeniu. Explicatia lui Prigoana cu bulgarii care platesc televiziunile sa prezinte pesti mosrti la Mamaia. Abureala ca nu se va plati nimic din banul public care sa deschida de fapt calea unei negocieri ulterioare prin care contractul sa se suplimeteze cu 30-40% pentru niste clarificari (pe pariu?). Apoi comunicatul prezidential, salvator si pertinent,  prin care tatucul nostru ne linisteste spunandu-ne, el cel priceput si in ale artei si frumosului, ca e destul de bine realizata frunza dar mai trebuie facute cateva retusuri pe ici pe colo (probabil niste nervuri mai portocalii ca sa simbolizeze culoarea sangelui ce ne curge prin vene!).

Acesta este de fapt brandul nostru de tara pe care ni l-am creat prin stradania stramosilor si la consolidarea caruia contribuim cu totii zi de zi. Acesta este brandul Romania.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: